wtorek, 26 marca 2013

Trochę o samym aucie...



Fiat Cinquecento (cinquecento po włosku: "pięćset") – Jest to miejski samochód osobowy produkowany w polskiej fabryce Fiata w Tychach od czerwca 1991 do września 1998. Został wprowadzony na rynek jako następca modelu 126. Nadwozie zaprojektowane zostało w Centro Stile Fiat, kierownikiem projektu był Ermanno Cressoni. Produkcja montażowa Fiata Cinquecento została zakończona w 1998 roku, a jego następcą został model Seicento. Był to pierwszy samochód osobowy Fiata, którego produkcja odbywała się wyłącznie w polskiej fabryce w Tychach
Cinquecento dostępny był wyłącznie jako 3-drzwiowy hatchback o kanciastym nadwoziu. W porównaniu z wcześniejszymi modelami Fiata z tej klasy.pojazd wyposażono w kilka nowszych rozwiązań: niezależne przednie zawieszenie z kolumnami McPhersona oraz tylne z wahaczami ze sprężynami śrubowymi podobne do zastosowanego w Fiacie Tipo, hamulce tarczowe na osi przedniej, wzmocnione słupki boczne nadwozia oraz strefy zgniotu jak ocynkowane nadwozie (które i tak po nie odpowiednim pielęgnowaniu potrafi mocno korodować). Kierowanie pojazdem odbywało się przez zębatkowy układ kierowniczy mimo to niedostępne było nawet w wyposażeniu dodatkowym wspomaganie kierownicy ( ogólnie rzecz biorąc wspomaganie jest nie potrzebne ponieważ samochód jest lekki i nie trudno kręcić kierownicą, chyba że w samochodzie jest komplet osób- o założeniu wspomagania do CC w innym poście). Samochód mógł zostać opcjonalnie doposażony w m.in: centralny zamek, immobiliser, autoalarm, elektrycznie sterowane szyby, szyberdach czy też układ klimatyzacji.

Dane Techniczne:

Producent: FSM, Fiat Auto Poland
Okres produkcji: czerwiec 1991- wrzesień 1998
Miejsce produkcji: Polska, Tychy 
Klasa: A
Typy nadwozia: 3-drzwiowy hatchback
Długość: 3,2 m
Szerokość: 1,5 m
Wysokość: 1.4 m
Rozstaw osi: 2,2 m
Masa własna: ok 700kg
Poj. zbiornika paliwa: 35l
Liczba miejsc: 5
Poj. bagażnika: 170/440/810l
Ładowność: 400-440kg

Rodzaje silników montowanych we Fiacie CC

R2: 704

Oznaczenie silnika:  R2 170A.000 OHV
Pojemność silnika: 704 ccm
Układ: Rzędowy
Liczba cylindrów: 2
Rozrząd: OHV
Moc maks: 30/31 km
Napęd: na przednie koła
Skrzynia biegów: manualna 4 biegowa
Prędkość maks: ok 130 km/h
Zużycie paliwa na 100km: ok 6l
Zasilanie: gaznik (mechaniczne: FOS i Weber, elektroniczny: Aisan)
Katalizator: montowany w słabszej wersji




Najmniejsza jednostka napędowa, montowana z przeznaczeniem na rynek polski, przejęta z samochodu Fiat 126 BIS.Charakteryzował się on kadłubem i głowicą wykonaną ze stopów aluminium i żeliwnym wałem korbowym z przeciwciężarami podpartym na dwóch łożyskach głównych. Rozrząd obsługiwany był przez łańcuch. Silnik został umieszczony poziomo w pozycji leżącej i enerował moc maksymalną 31KM lub 30 KM (wersja z katalizatorem). Słabsza wersja wyposażona była także w katalizator spalin, oferowana zaś była od października 1992 roku. Oznaczenie ED stosowane przy tym silniku było skrótem od Economy Drive

R4: 903/899


Oznaczenie silnika:  R4 170A1.000 OHV

Pojemność silnika: 903/899 ccm
Układ: Rzędowy
Liczba cylindrów: 4
Rozrząd: OHV
Moc maks: 41/40 km
Napęd: na przednie koła
Skrzynia biegów: manualna 4 lub 5 biegowa
Prędkość maks: ok 140 km/h
Zużycie paliwa na 100km: ok 6.5l
Zasilanie: gaznik Weber, jednopunktowy wtrysk Marelli Weber
Katalizator: montowany w wersji z wtryskiem

Mocniejszą alternatywą była jednostka R4 170A1.000 OHV o pojemności 903 cm³ i mocy maksymalnej 39-41 KM. Silnik zasilany mógł być poprzez gaźnik Weber (tylko rynek krajowy, od października 1991) bądź jednopunktowy wtrysk paliwa, było to bazowe źródło napędu dla samochodu na większości rynków zbytu. Wersja z wtryskiem wyposażona była także w katalizator spalinSilniki 900 były jednostkami typu R4 o rozrządzie OHV napędzanym poprzez łańcuch. Umieszczane były w pozycji pionowej nad przednią osią, poprzecznie do głównej osi pojazdu. Motor charakteryzował się żeliwnym kadłubem oraz głowicą wykonaną ze stopów aluminium. Układ rozrządu wyposażony był w popychacze hydrauliczne samoczynnie kasujące luzy zaworów, regulacja odbywała się automatycznie podczas pracy silnika. Silnik był starszą konstrukcją, charakteryzował się żeliwnym wałem korbowym podpartym na trzech łożyskach głównych, cechowała go duża niezawodność i zwarta budowa.

R4: 1.1 Sporting (Fire)

Oznaczenie silnika:  R4 176B2.000 SOHC
Pojemność silnika: 1100ccm
Układ: Rzędowy
Liczba cylindrów: 4
Rozrząd: SOHC
Moc maks: 54km
Napęd: na przednie koła
Skrzynia biegów: manualna 5 biegowa
Prędkość maks: ok 150 km/h
Zużycie paliwa na 100km: ok 7l
Zasilanie: jednopunktowy wtrysk Marelli Weber

W październiku 1994 roku wprowadzono wersję Cinquecento Sporting wyposażoną w silnik  R4 1100 cm³ SOHC o mocy maksymalnej 54 KM (40 kW) pochodzący z Fiata Punto zblokowany ze skrzynią biegów o krótkich przełożeniach. Oprócz tego pojazd wyróżniał się obniżonym o 20 mm i utwardzonym zawieszeniem, stabilizatorem poprzecznym w zawieszeniu przednim, 13-calowymi felgami ze stopów lekkich z szerszym ogumieniem oraz lakierowanymi pod kolor nadwozia zderzakami i lusterkami bocznymi. Wewnątrz zastosowano sportowe fotele, czerwone pasy bezpieczeństwa i skórzane koło kierownicy oraz mieszek lewarka skrzyni biegów. Oprócz tego do tablicy zegarów dodano obrotomierz.

Wersja Sporting stała się bazą do konstrukcji wersji rajdowych oraz A-grupowych Kit-Carów.


Układ Zawieszenia i hamulcowy

  • Zawieszenie przód: wahacze, zwrotnice, kolumny McPhersona ze sprężynami śrubowymi, w pełni niezależne
  • Zawieszenie tył: wahacze skośne, sprężyny śrubowe i amortyzatory hydrauliczne, w pełni niezależne
  • Opony:
  1. Silnik 700: 135/70 R13 lub 145/70 R13
  2. Silnik 900: 145/70 R13 lub 155/65 R13
  3. Silnik 1100: 155/65 R13 lub 165/55 R13
  • Układ hamulcowy: dwuobwodowy, układ główny sterowany hydraulicznie, ze wspomaganiem podciśnieniowymHamulce przód: tarczowe, średnica tarcz 240 mm, zaciski pływające z jednym tłokiem
  • Hamulce tył: bębnowe, samoczynna regulacja luzu szczęk, korektor siły hamowania
  • Hamulec pomocniczy: sterowany mechanicznie działający na koła osi tylnej
  • Układ kierowniczy: przekładnia zębatkowa z zębnikiem i listwą zębatą, drążki kierownicze, zwrotnica, kolumna kierownicy dzielona dwuczęściowa

Inne:

  • Prześwit 120 mm (700/900)
  • Rozstaw kół przód: 1264 mm
  • Rozstaw kół tył: 1257 mm
  • Pojemność układu chłodzenia: 4 - 4,8 l
  • Pojemność układu smarowania: 2,25 - 3,75 l
  • Minimalny promień skrętu: 4,5 m
  • Napięcie instalacji elektrycznej: 12 V
  • Maksymalna masa holowanej przyczepy:Bez hamulców: 350 kg
  • Z hamulcami: 400 kg
  • Maksymalne obciążenie bagażnika dachowego: 50 kg



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz