wtorek, 26 marca 2013

Fiat Cinquecento swap



Fiat Cinqucento Swap na 1.2

Jest wiele możliwości przerobienia mechanicznie naszego Fiata można zostać przy nominalnej pojemności i polerować kanały, głowice itp itd. Jest jednak jeszcze inny sposób na poprawienie osiągów naszego cc. Jest to tzw swap czyli po prostu zmiana silnika na inny. Ja osobiście polecam swap. Postaram się wam przybliżyć nieco ten zabieg, co trzeba kupić, przerobić itp. Mówię tu oczywiście o przełożeniu silnika o poj. 1.2 z Fiata Punto I ew. Lancii Y. Można oczywiście wziąć silnik od bravy, stilo itd. ale wiąże się to z większymi przeróbkami mocowań silnika oraz osprzętu. Co do silnika są trzy wersje silnika 16v MPI 86km oraz 8v SPI 60km i MPI 73km, od razu odradzam montowanie silnika spi ponieważ jest on nie wiele mocniejszy od sportinga dlatego uważam ze to nie opłacalne. Także pozostaje wybór miedzy dwoma 16v czy 8v.

Jest to kwestia sporna jedni mówią ze lepszy i bardziej przyszłościowy jest 16 zaworowy inni ze 8. Ja osobiście zakładał bym 16v z dość prostego powodu, jest więcej mocy na początku. Cały proces swapa jest dość skomplikowany także odradzam samodzielne swapowanie ludziom którzy nie mają na ten temat zielonego pojęcia, lepiej oddajcie do firmy która zrobi to wam profesjonalnie. Swap silnika jest nie tylko skomplikowany ale także kosztowny. Na początku trzeba wyremontować zawieszenie (najlepiej zmienić na sportowe) ponieważ silnik 1.2 jest cięższy i masa pojazdu bd nie równomiernie rozłożona przez co na zakrętach auto może być podsterowne. Oczywiście trzeba także zadbać o to żeby nasz bolid wyhamował, seryjne hamulce powinny wystarczyć jedyne co to powinniśmy zmienić je na nowe. No i oczywiście trzeba zainwestowac w jakieś konkretne laczki co by za dużo asfaltu nie zrywał. :P teraz wypisze jakich części bd potrzebować  do swapa:


  • oczywiście silnik 1.2 mpi 16v lub 8v z fiata punto I lub lancii Y
  • ECU IAW 18FD (powinien być razem z silnikiem)
  • wiązka elektryczna z Punto I ewentulanie z CC Sporting lub CC900
  • Skrzynię biegów CC Sporting
  • łapy mocujące silnik i skrzynię z CC Sporting
  • sprzęgł wraz z dociskiem z Punto I
  • pół osie z CC Sporting
  • rozrusznik z punto I
  • alternator z CC Sporting
  • pompę paliwa (punto lub polonez truck) 
  • bak z CC  Sporting (opcjonalnie - przy pomipe z poloneza nie trzeba) (jeżeli swapujemy z cc 1.1 lub 900 na wtrysku tego nie trzeba kupować)
  • węże wody z Punto I i Seicento Sporting  MPI
  • chłodnica z CC900 lub CCS'a
  • wentylator z CCS'a lub CC900
  • zbiornik wyrównawczy z SC Sporting
  • pasek rozrządu(koniecznie te części trzeba wymienic po zakupie silnika)
  • napinacz do paska
  • pompa wody
  • uszczelnienia na wał korbowy
  • iszczelnienia wałka rozrządu
To chyba wszystko ;)

Najłatwiejszym swapem jest swap ze sportinga ponieważ kupujesz tylko silnik,sprzęgło i rozrusznik od punto wkładasz i jeździsz. 
Nieco kosztowniejszym jest swap z 900 wtrysk ale nie jest duzo trudniejszy od poprzedniego po prostu trzeba więcej części kupić.
Najgorszym, najtrudniejszym i najbardziej kosztownym jest swap z 700 i 900 gaźnik ponieważ trzeba dosłownie wszystko przełożyć i jest to nie opłacalne. 
Z mojej strony to chyba wszystko w razie gdyby coś by mi się jeszcze przypomniało co trzeba zrobić dopiszę :) 
Oto jaki może być efekt: 
Fiat Cinquecento 1.2 16v

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz